12 de juny del 2013

Autocorrecció (III) Estimació

Si tenim una operació com per exemple 65x38 i volem que ens diguin una estimació del resultat, de quina manera podem crear propostes autocorrectives d'estimació?

Donant respostes suggerides on les alternatives falses siguin exagerades
Vàrem trobar en uns quaderns holandesos (Rekenen wiskunde 2002 Opgavenboekje E6 C¿to Groep) uns exercicis de mesura que exemplifiquen el que diem.

Fabricar un autocorrectiu amb l'únic objectiu que l'alumne comprovi si ha encertat deixa de banda una molt bona oportunitat perquè "parlin ells". Demanar que expliquin com han fet la tria i corregir discutint la justificació potser s'allunya una mica de la idea d'autocorrectiu, però, en el fons l'autocorrecció està implícita en la justificació de l'alumne. Generalment a'arriba a la resposta per eliminació de les falses. Per exemple, en el cas de la imatge, dues tones és el que pesa aproximadament una furgoneta i 200g un got de llet.


Quanta aigua cap en una galleda de fregar 15dl, 15L o 150L? en seria un altre exemple: 15 dl, o sigui un litre i mig és la capacitat d'una ampolla d'aigua gran i 150L, ocuparia aproximadament l'espai de 150 tetrabriks. Par tant 15 litres hi poden cabre.
El més important no és dir el resultat correcte sinó justificar amb algun exemple la no validesa dels extrems
Autocorregir avaluant sobre la recta numèrica
Verd o groc?
En el camp dels applets trobem propostes molt interessants. Com s'avalua una estimació? Quina errada és acceptable i quina ja no? L'ús de la recta numèrica com a autocorrecció és una molt bona idea que ens brinda aquest applet que ja havíem esmentat a l'entrada "applets i estimació"
anar a l'applet

Un cop anotat el resultat l'applet indica quin és el resultat exacte, i posiciona el resultat donat sobre la recta. Mentre caigui en la zona verda es considera dins dels límits d'allò raonable. Fer-ho amb un temps limitat és molt important ja que obliga en certa manera a triar l'estimació com a mètode resolució.
Podeu trobar aquesta activitat contextualitzada en l'activitat "arrodonint preus".

Calculadora "exigent"
The Estimation Calculator no dóna el resultat d'una operació fins que l'usuari no li dóna una estimació raonable del resultat, si l'estimació està molt allunyada del resultat utilitza la línia numèrica en el mateix sentit que l'aplet anterior per donar pistes sobre com millorar l'aproximació.





Petar globus




Un applet mític del Freudenthal Institute del que ja hem parlat en l'entrada "l'applet dels globus". Mirat de del punt de visita de l'estimació hi apareix ja que dóna un marge d'error: l'amplada de globus. Pot ser interessant veure amb els alumnes quin és aquest marge d'error. Accés a la col·lecció completa de propostes





Acotacions succesives
Aquest és un applet del que ja hem parlat a l'entrada "applets i diners" on l'estimació ens acompanya fins el moment final en el que es demana una solució exacta. Accés a l'applet
Una primera autocorrecció és la que informa sobre la línia numèrica de la distància entre el preu estimat i el preu real.
A partir d'aquí i guiat per la barra l'alumne acota cada cop amb més precisió el preu ajudat per la informació de la línia.
Finalment quan el preu és exacte il·lumina de color verd.

1 comentari:

  1. M'agradaria complementar aquest bloc sobre estimació amb un link de Mathcats:
    http://www.mathcats.com/explore/puzzles/guessmynumber.html
    Fa el seguiment dels intents, i al final explica com ho hauria fet el protagonista del joc.

    ResponElimina