14 d’abril del 2013

L'escultura com a ampliació d'una cosa petita

Fer maquetes a classe de Matemàtiques és una activitat bastant coneguda i que s'ha fet moltes vegades. Aquí us volem explicar la nostra experiència personal treballant aquest tema.

En el curs 2002-2003 vàrem proposar a dues alumnes a les que dirigíem les pràctiques portar a terme un miniprojecte de matemàtiques: realitzar "una escultura" consistent en ampliar un objecte de la vida quotidiana a mida gegantina. La idea no era nova, l'havíem aprés d'una mestra: la Lola Miró, que el curs anterior ho havia plantejat als seus alumnes. En aquell cas l'objecte triat, malgrat el disgust de la mestra sobretot a l'hora d'haver-lo d'anar a comprar, va ser un "Happy Meal" de Mc Donald's.


En la foto de l'esquerra es pot apreciar la mida original dels elements del Happy Meal: la bossa de paper, el got, les patates, etc. I en la de la dreta les reproduccions fetes pels alumnes.

Partint d'aquesta idea i aprofitant unes pràctiques que la Inés Cruces i la Lídia Garriga feien al CEIP Pau Casals de Gràcia (Barcelona) varem proposar-les "projecte matemàtic" semblant al de la Lola Miró. Elles van incorporar la idea de partir de les obres d'Oldembourg que treballa precisament sota aquesta idea per a fer les seves escultures, de les que n'hi ha una a Barcelona: "La capsa de llumins"
Fotografia de Barcelona Photo
Organització del projecte 
A partir d'una presentació d'imatges elaborada a partir de la pàgina web de Claes Oldemburg, es va demanar als alumnes que triessin un motiu per a fer una escultura. Les dues propostes que es van portar a terme van ser: a sisè "un estoig" i a cinqué "la bicicleta".

L'estoig de sisè
Cada grup d'alumnes va encarregar-se d'un dels elements d'un estoig: la goma, el llapis, el pinzell, etc. Van triar un factor d'escala comú i van començar a treballar:
Construcció de la goma. 
A destacar la filigrana del treball de reproducció i ampliació de les lletres
En el pinzell ens vàrem emmerdar de pega fins als colzes, però era necessari. 
A la foto la Inés donant un cop de mà als alumnes.
 
Pot de pega. 
Gairebé una obra d'art per la seva cosotsa el·laboració, l'elecció dels materials etc.
El llapis: no va ser fàcil trobar el desevolupament per fer la punta. 
I pel que fa a les lletres en Juanjo (mestre de sisè a la foto amb la serra) els va dirigir a buscar 
tipologies de lletra a l'ordinador fins que varen trobar-ne una que s'hi assemblés molt
La ploma
El resultat final, a la porta de l'escola

Una altra proposta sobre aquest mateix tema va ser feta poc després pels alumnes de quart de Primària de l'Escola Sadako aprofitant l'exposició que es va realitzar a la Fundació Miró sobre aquest autor.

Podeu trobar l'explicació detallada del procés i els seus resultats en aquest en aquest enllaç.

En aquest cas el treball de construcció de la maqueta prèvia va ser el motiu central.
 


La bicicleta
El projecte dels alumnes de cinquè va ser diferent dels de sisè. En aquest cas enlloc de triar objectes diferents que tinguessin alguna relació, van triar un sol objecte: una bicicleta de dos metres, i se la van repartir per parts. La Lidia Garriga i la mestra, Caro Mas, van engrescar als alumnes en aquesta feina

Planificar, dissenyar, construir
Les rodes i la Lidia
Construcció del seient
Parts diverses
El resultat final
L'estoig va ser demanat per a una exposició que va fer l'Ajuntament de Barcelona sobre l'Ensenyament a Catalunya des del 34 fins als nostres dies. La bicicleta els va encantar però no els hi cabia.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada